Kranten en transistors

Notificatie op telefoon

Microgolven naar je chip

Altijd, overal en op elke manier

Is fraude met pensioenuitkering nog incidenteel?
Voorthuizen, Nederland, 31 januari 2019 - door: Brian Aué

Voor pensioenuitvoerders blijft het lastig om te verifiëren of hun gepensioneerden in het buitenland nog in leven zijn. Met alle gevolgen van dien. Zie ook hieronder het recente bericht van een 65-jarige vrouw die jarenlang de AOW-uitkering van haar overleden vader bleef innen. Omdat er geen melding van het overlijden was gemaakt en omdat de dochter óók in het bezit was van de bankpas én pincode is dit jarenlang onopgemerkt gebleven.

De schade over de afgelopen jaren bedraagt ruim 24.000 euro

Alleen al voor dit geval bedroeg de schade over de afgelopen jaren in totaal ruim 24.000 euro. De 65-jarige vrouw is door de politierechter veroordeeld tot een werkstraf van 180 uur waarvan 80 uur voorwaardelijk.

Had dit voorkomen kunnen worden?

Jazeker! En eigenlijk nog vrij eenvoudig ook. GDPS Group vraagt voor pensioenuitvoerders het levensbewijs op bij de gepensioneerde en beoordeelt de documenten na ontvangst. Door minimaal één maal per jaar dit proces uit te voeren blijft de mogelijke schade in geval van fraude beperkt.

Naar wens kan de gepensioneerde ook gebruik maken van de Mobile ID Check. Met Mobile ID Check is het mogelijk om op afstand te controleren of iemand nog in leven is. Hiermee kunnen vele tijdrovende stappen zoals reistijd naar de lokale autoriteiten, papierwerk en verzending per post worden overgeslagen.
Met de mobile ID Check app kan iedereen het levensbewijs binnen 5 minuten aanleveren zonder in te boeten op authenticiteit. Dan hoef je als uitvoerder dus ook geen jaar meer te wachten met de volgende controle!

Bron: https://nos.nl/artikel/2266593-vrouw-strijkt-ruim-vier-jaar-aow-op-van-overleden-vader.html

Overzicht landen met biometrisch paspoort (medio 2018)
Voorthuizen, 12 oktober 2018 - door: Gerard Harten

Het aantal landen wat biometrische paspoorten uitgeeft groeit snel. Een onderzoek door GDPS Group in de meest populaire vrije online encyclopedie leert dat van de 196 internationaal erkende onafhankelijke staten er 133 landen inmiddels een biometrisch paspoort uitgeven. En hoewel dit qua aantal landen al een beste hoeveelheid is (67%), is het percentage op de totale populatie helemaal indrukwekkend. Uit het onderzoek blijkt dat 90% van de wereldbevolking woonachtig is in een land dat een biometrisch identiteitsdocument uitgeeft.

9 op de 10 krijgt bij aanvraag een biometrisch paspoort.

Een biometrisch paspoort heeft, naast alle normale kenmerken van een identiteitsdocument, ook een chip waar alle persoonsgegevens in zijn opgeslagen. Bovendien kan er op de chip ook andere informatie worden opgeslagen zoals een digitale pasfoto en bijvoorbeeld vingerafdrukken. Daarnaast bevat de chip diverse beveiligings- en echtheidskenmerken zodat er op namaak en fraude gecontroleerd kan worden.

Door gebruik te maken van de laatste innovaties kan de Mobile ID Check app van GDPS Group met de gegevens op deze chip vaststellen of de houder van het document nog in leven is. Gewoon met een smartphone thuis op de bank. Zie voor meer informatie ook onze pagina ID Check Overzicht.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Biometric_passport

De jaarlijks terugkerende hel van een levensbewijs
Voorthuizen, 17 september 2018 - door: Gerard Harten

In de afgelopen jaren heeft GDPS Group diverse innoverende activiteiten ontwikkeld om de aanlevering en controle van het levensbewijs zo gemakkelijk mogelijk te maken. En hoewel de pensioenuitvoerders en uitkerende overheidsinstanties onze klanten zijn doen we het niet alleen voor hen. We doen het misschien nog wel meer voor de gepensioneerden. Want voor een gepensioneerde kan het ophalen en insturen van een levensbewijs echt een ware hel zijn. Zo blijkt ook regelmatig uit de forums waar we af en toe ons oor te luisteren leggen.

Elk jaar weer dat heen en weer rijden, soms slechts een paar weken na elkaar.

Op het thailandforum bijvoorbeeld kwamen we de volgende uitspraak tegen:

"Vergeet niet dat veel Nederlanders zeer ver van Bangkok wonen en die oud zijn en niet makkelijk zo'n lange reis kunnen afleggen... (buiten de kosten die dat met zich meebrengt)."

Dit soort uitspraken, en daar zijn er voldoende van, zijn nou precies de voorbeelden waarom GDPS Group investeert in een eenvoudige en veilige digitale Attestatie de Vita (Levensbewijs).

Gepensioneerden in het buitenland zijn vaak volledig afhankelijk van hun pensioeninkomen en hebben dus niet de luxe om een jaartje geen levensbewijs op te sturen. Van het persbericht dat we deze week tegen kwamen worden we dan ook niet heel gelukkig. Hieruit blijkt dat de overheid wel informeert, maar zeker nog niet genoeg innoveert. We zien het dan ook als onze taak om daar zeker verandering in brengen.

Bron: https://www.nederlandwereldwijd.nl/actueel/nieuws/2018/09/14/consulair-spreekuur-chiang-mai-op-8-februari-2018-kopie

Bron: http://www.thailandforum.nl/viewtopic.php?f=24&t=826574

Identificatie vaak bottleneck bij excecution only hypotheek
Voorthuizen, 9 juli 2018 - door: Lonneke Meijer

Identificatie van de klant is vaak een bottleneck bij het afsluiten van een zogenaamde "execution only" hypotheek. Natuurlijk is er iDIN en daarmee kan men online direct de hypotheek afsluiten, maar ondanks wat de aanbieders beloven is iDIN geen echte identificatie. Op z'n best is het een indirecte identificatie, maar in praktijk is het niet meer dan een gebruikersnaam en een wachtwoord. OK, wellicht doen we met die uitspraak iDIN tekort, maar échte identificatie? Nee, dat is het niet.

Echte identificatie is de combinatie van officieel ID en iemand die in levende lijve tegenover me zit.

Bij een echte identificatie denk je al snel aan een balie. Iemand tegenover je vraagt om je paspoort en kijkt of jij degene bent die je zegt dat je bent. En daarmee wordt gecontroleerd of je handelingsbevoegd bent om de transactie te voltooien. Of niet. Bij iDIN gaat dat net zo, alleen weet je dan toch niet zeker dat degene die inlogt ook degene is die men zegt dat men is.

En als de hypotheekverstrekker geen genoegen neemt met iDIN moet je als particulier alsnog naar de notaris. Of er wordt gevraagd om een kopie van je paspoort of rijbewijs. Ook voor dit soort transacties is de Mobile ID-Check van GDPS-Group een oplossing. Gewoon vanuit je luie stoel jezelf identificeren met je paspoort en je smartphone. Alsof je bij de notaris zit, maar dan vanaf de bank. Veel makkelijker dan dit gaat het echt niet worden. Onze app vergelijkt jouw gezicht met dat van je ID document en daarmee is er sprake van een echte identificatie en dus geen kans op fraude met wachtwoorden of user id's.

Zie ook: id-check-summary

GDPS Group op Pensiontech Summit 2018
Voorthuizen, 17 mei 2018 - door: Anthony Ng

Verdeeld over twee dagen was GDPS Group op 16 en 17 mei 2018 te gast en standhouder bij de Pensioentech Summit 2018 van Holland Fintech. Met 15 demonstraties, 25 sprekers en meer dan 250 gasten verdeeld over twee dagen was dit een goed evenement om te laten zien wie GDPS Group is en waar we staan met onze innovaties voor de pensioenbranche.

Dit is leuker dan alles wat ik vandaag heb gezien.

Uit de enthousiaste reacties die we gedurende de hele dag ontvingen blijkt maar weer dat we met Attestatie de Vita en Mobile ID-Check twee interessante producten op de markt brengen. En hoewel de techniek voor sommige pensioenuitvoerders misschien nu nog een stap te ver is, ziet het merendeel van de bezoekers deze techniek de komende jaren doorbreken. "Het kan ook eigenlijk niet anders dan dat dit breed ingezet gaat worden in de markt. De mensen zijn er klaar voor, die doen bijna alles al met hun mobiel. Nu alleen de pensioenuitvoerders nog."

De omschrijving op de site van Pensiontech: GDPS Group is the process outsourcing partner for Pension Funds and Insurance Companies dealing with Life Certificates and Digital Identification. With “Life Certificate 2.0” they totally redesigned the way insurance companies and their customers interact in case of a life certificate request. What used to take days, weeks or even months can now be done in the blink of an eye. Without having to leave your home. Fast, safe and secure with a brand new portal and Life Certificate App.

Bron: http://pensiontechsummit.com/

Drie jaar lang een bevroren appeltje voor de dorst
Voorthuizen, 6 april 2018 - door: Gerard Harten

Gisteravond is in India een man aangehouden die met de duimafdruk van zijn overleden moeder drie jaar lang onterecht pensioengeld opstreek. De man is meegenomen naar het bureau voor verhoor. Het voorval kwam aan het licht toen een onverwachte bezoeker de geur van chemicaliën verdacht vond. Volgens de buren was de overleden vrouw naar het mortuarium overgebracht. Maar omdat de chemische lucht toch niet werd vertrouwd werd de politie ingeschakeld. Die vonden het lichaam van de overleden vrouw in een vriezer.

Een duim alleen is bij GDPS niet genoeg.

Toen de vrouw in 2015 overleed besloot de zoon dit niet aan de autoriteiten mee te delen om zo haar pensioengeld op te strijken. Om haar lichaam te behoeden van ontbinding behandelde hij dit met chemicaliën. De vader was ook op de hoogte maar was te bang om het nieuws wereldkundig te maken. Beide zijn meegenomen naar het bureau.

Dit soort fraude is natuurlijk extreem en komt gelukkig maar zeer zelden voor. Maar toch houden we hier bij GDPS Group rekening mee en daarom is alleen een duimafdruk niet genoeg. Bij het gebruik van onze app wordt er ook gebruik gemaakt van gezichtsherkenning en bewegende beelden. Ook fraude met een foto van de gepensioneerden is daarmee uitgesloten. Zie ook onze pagina ID Check Overzicht voor meer informatie.

Bron: https://www.news18.com/news/india/for-3-years-kolkata-man-withdrew-pension-using-dead-mothers-thumb-impression-1708923.html

Naar het nieuws archief